کد مطلب:5692 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

فرزندان پیامبر پیش از بعثت
قاسم: كنیه آن حضرت ابوالقاسم است. قاسم در مكه از حضرت خدیجه متولد گردید و دو ساله بود كه چشم از جهان فروبست [1] .

2. زینب: در سال سی عام الفیل در مكه متولد گردید و پس از بلوغ با پسرخاله اش ابوالعاص ازدواج كرد. ابوالعاص در جنگ بدر اسیر گردیده و پیامبرصلی الله علیه وآله او را بدون فدیه آزاد نمود، ولی زینب را از او جدا نمود و در مدینه ساكن نمود. ابوالعاص پس از مدتی به مدینه آمد و مسلمان شد و پیامبرصلی الله علیه وآله، زینب را به عقد ازدواج او درآورد. زینب از ابی العاص دارای پسری به نام علی و دختری به نام امامه شد. علی نزدیك بلوغ از جهان چشم بست و امامه نیز بعد از وفات حضرت فاطمه(س)، همسر حضرت علی علیه السلام گردید. زینب در سال هشتم هجری وفات نمود و پیامبر شخصاً او را دفن نمود [2] .

3. رقیه: در سال سی و سوم عام الفیل در مكه متولد گردید، پس از بلوغ با عُتبه، پسر ابی لهب ازدواج نمود، اما قبل از زفاف، عُتبه او را طلاق داد و این بار پیامبرصلی الله علیه وآله او را به همسری عثمان درآورد.

رقیه از عثمان صاحب فرزندی به نام عبدالله شد كه در دو یا شش سالگی وفات نمود. رقیه سال دوم هجری چشم از جهان فرو بست. [3]

4. ام كلثوم: نام وی آمنه بود. نخست به عقد ازدواج مَعیَّه پسر ابی لهب درآمد، ولی پیش از زفاف طلاق داده شد. پیامبرصلی الله علیه وآله پس از وفات رقیه در سال سوم هجری ام كلثوم را به همسری عثمان برگزید. ام كلثوم در سال نهم هجری از دنیا رفت و پیامبر در مرگ او از شدت تأثّر گریست [4] .


[1] حبيب السير، ج1، ص429 - 430.

[2] حبيب السير، ج1، ص430.

[3] حبيب السير، ج1، ص431.

[4] حبيب السير، ج1، ص431.